مقالات

سُر دادن عصب برای درمان زانو درد

سُر دادن عصب برای درمان زانو درد

این تکنیک که به عنوان سر خوردن عصبی نیز شناخته می شود، می تواند دردهای رایج دوچرخه سواران را کاهش دهد. در اینجا نحوه تعیین اینکه آیا برای شما مناسب است و بهترین حرکاتی که باید امتحان کنید را بیان میکنیم

زانو درد یکی از بدترین احساساتی است که در حین سواری تجربه می شود. به طور معمول، زانو درد نشان می دهد که چیزی درست نیست، و این “چیز” اغلب می تواند از استفاده نامناسب دوچرخه یا بیش از حد ناشی شود.

یکی از تکنیک‌هایی که فیزیوتراپیست‌ها و کایروپراکتیک‌ها در درمان درد، سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی در اندام‌های ما از آن استفاده می‌کنند، تکنیک سُر دادن عصب است که به عنوان سر خوردن عصبی نیز شناخته می‌شود. این عمل یک روش آسان، غیر تهاجمی و موثر برای بهبود علائمی مانند درد زانو است.

قبل از اینکه بخواهیم بفهمیم که چگونه تکنیک سُر دادن عصب می‌تواند به کاهش درد زانو کمک کند، در اینجا چیزهایی که باید در مورد این تمرین بدانیم، به علاوه اینکه چگونه آن را در خانه امتحان کنیم، آورده شده است.

فواید تکنیک سُر دادن عصب برای درد

نخ عصب تمرینی است که به آرامی عصب را در مرکز ستون فقرات و سپس در قسمت انتهایی اندام به منظور آزاد کردن اعصاب از هر ناحیه تحت فشار یا تحریک در امتداد زنجیره که ممکن است باعث درد عصبی، ضعف عضلانی شود، ایجاد می‌کند. اشلی کینگ، PT، DPT ، فیزیوتراپیست در استودیوی فیزیوتراپی دوچرخه سواری Pedal Fit توضیح می دهد . عصب خود را به عنوان یک نخ دندان در نظر بگیرید که از ستون فقرات شما تا اندام شما می آید. این «تکه نخ دندان» می‌تواند در هر نقطه‌ای ، از سوراخ کوچکی که عصب برای خروج از استخوان‌های ستون فقرات استفاده می‌کند، از طریق یک دیسک بیرون زده که روی عصب فشار می‌آورد، تا انتهای اندام شما گیر کند.

هنگامی که یکی از اعصابی که به سمت پایین ساق پا حرکت می کند فشرده می شود یا نمی تواند آزادانه حرکت کند، می تواند علائمی مانند زانو درد، همراه با سایر مسائلی که به طور کلی زیر چتر سیاتیک قرار می گیرند، یا دردی که در پشت ساق پا منتشر می شود، ایجاد کند.

برای دوچرخه‌سواران، ایستادن روی دوچرخه در طول چندین ساعت و مایل، به‌علاوه نحوه انطباق ماهیچه‌های شما با این وضعیت، می‌تواند عاملی برای فشرده شدن اعصاب و ایجاد درد در اطراف زانو باشد. به گفته کینگ، دوچرخه سواران در برابر فشرده شدن عصب سیاتیک به دلیل سواری با پشت گرد و همسترینگ سفت آسیب پذیر هستند .

توجه به این نکته مهم است که عضلات سفت اطراف عصب می‌توانند آن را تشدید کرده و باعث درد شوند، اما عصب تشدید شده که آزادانه نمی‌چرخد نیز می‌تواند منجر به احساس سفت شدن ماهیچه‌ها شود، که تشخیص اینکه چه اتفاقی در ابتدا رخ داده است را دشوار می‌کند.

تحریک یا تنش روی عصب سیاتیک می‌تواند باعث ایجاد درد در پشت زانو و ساق پا شود، در حالی که در عین حال به صورت تنش عضلانی در عضلات همسترینگ و باسن ظاهر می‌شود .

تحریک عصب فمورال (که از جلوی ساق پا می‌گذرد) می‌تواند باعث درد در جلوی زانو شود و همچنین می‌تواند باعث تنش در عضلات چهارگانه و فلکسورهای لگن شود . کالینز می‌افزاید: «در اصل، به نظر می‌رسد که سیستم عصبی با توجه به تأثیر آن بر عضلات و مفاصل، بر فضا حکومت می‌کند.

استفاده ازتکنیک سُر دادن عصب می تواند روشی موثر برای کاهش درد کشکک یا کلاهک زانو باشد که ناشی از سفت شدن عضلات اطراف زانو یا کشش بیش از حد روی عصب فمورال است. همچنین می‌توانید سیاتیک و درد پشت ساق پا را که معمولاً به دلیل سفت شدن عضلات سرینی و همسترینگ برای محافظت از آسیب و ایجاد تنش بیش از حد بر روی عصب سیاتیک اتفاق می‌افتد، درمان کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که تکنیک سُر دادن عصب با گذشت زمان مفید است، به خصوص اگر کشش عضلانی به جای تمرین یکباره، به یک الگو تبدیل شده باشد.

چرا مهم است که علت اصلی زانو درد را پیدا کنید؟

اولین قدم برای تشخیص اینکه آیا این تکنیک به درد زانو کمک می کند یا خیر، کشف علت اصلی ناراحتی است. یکی از مثال‌های علت اصلی، آسیب کمر است ، مانند فتق دیسک، که بر اعصابی که حس پاها را تامین می‌کنند، تأثیر می‌گذارد و علائمی مانند درد زانو یا سیاتیک ایجاد می‌کند.

نحوه شروع

دو آزمایش ساده وجود دارد که کالینز انجام آنها را توصیه می کند تا مشخص شود آیا تکنیک سُر دادن عصب می تواند برای رفع درد زانو مفید باشد یا خیر . این تست‌ها همچنین نشان می‌دهند که کدام ورزش‌ها را باید امتحان کنید، یا به عصب فمورال (از جلوی ساق پا) یا عصب سیاتیک (از پشت ساق پا) مربوط می‌شود.

کالینز توضیح می‌دهد که آزمایش‌ها روی این اعصاب تنش ایجاد می‌کنند و اگر احساس کردید علائم شما در طول آزمایش اتفاق می‌افتد یا بدتر می‌شود، این می‌تواند یک نشانه باشد. ابتدا با آزمایش هر دو عصب، شروع میکنیم.

مرحله 1: آزمایش اعصاب

تست تنش عصب فمورال

  1. در حالت لانژ زانو زده شروع کنید، زانوی عقب روی زمین، زانوی جلو روی مچ پا قرار بگیرید. از یک حوله یا تشک یوگا تا شده زیر زانو برای بالشتک بیشتر استفاده کنید. پشت را صاف نگه دارید و دنبالچه را کمی زیر آن جمع کنید. این باید یک کشش نرم و راحت در جلوی ران پشت ایجاد کند.
  2. دنبالچه را جمع کنید، سر را به سمت سینه پایین بیاورید و قسمت بالایی پشت را گرد کنید. به حالت خنثی برگردید و چند بار تکرار کنید.
  3. اگر متوجه افزایش شدت کشش در جلوی پشت ران در حین تاک کردن چانه و گرد شدن قسمت بالایی پشت شدید، این احتمال وجود دارد که تنش عصب فمورال داشته باشید.

تست اسلامپ برای تنش عصب سیاتیک

تکنیک سُر دادن عصب
  1. روی یک صندلی بدون پشت و هر دو پا صاف روی زمین بنشینید. دست ها را پشت کمر ببندید.
  2. قسمت بالایی پشت را گرد کنید و چانه را به سینه بچسبانید.
  3. یک پا را تا ارتفاع باسن دراز کنید و پا را خم کنید.
  4. پا، ساق پا را باز کنید و به حالت عمودی بنشینید.
  5. اگر متوجه شدید درد یا ناراحتی در پشت ساق پا رخ می دهد یا در هنگام کشیده شدن پا و خم شدن پا شدیدتر می شود، ممکن است تنش عصب سیاتیک داشته باشید.

مرحله 2: تکنیک سُر دادن عصب برای زانو درد

سر خوردن عصب فمورال

تکنیک سُر دادن عصب
  1. به صورت رو به پایین روی زمین دراز بکشید و پیشانی را روی دست های در هم تنیده قرار دهید.
  2. یکی از پاها را تا حدود 90 درجه خم کنید و پا را نوک تیز کنید و به آرامی پاشنه پا را به سمت باسن ببرید.
  3. همانطور که پا را به آرامی به زمین برگردانید، همزمان سر را بلند کنید.
  4. برای 5-10 بار تکرار کنید.

سر خوردن عصب سیاتیک

تکنیک سُر دادن عصب
  1. روی یک صندلی صاف بنشینید و هر دو پا را روی زمین قرار دهید.
  2. یکی از پاها را از جلوی خود تا ارتفاع باسن دراز کرده و صاف کنید.
  3. به آرامی سر را به عقب خم کنید و همزمان پای پای کشیده را خم کنید. چند ثانیه نگه دارید.
  4. سپس چانه را به سینه بچسبانید و همزمان پا را روی پای کشیده قرار دهید. چند ثانیه نگه دارید.
  5. برای 5-10 بار تکرار کنید.